Ano, luteráne. Z kontextu textu Tóry jasně vyplývá, že se nejedná o nějakého jednoho eschatologického proroka. Ačkoliv i takový bude, či takoví budou. A ani nebude hamašiach jediný, ale bude mít potomky.
Je to tak, že Hašem svou Tóru, která je věčná, je to Jeho věčná nauka, na které je vystavěn tento svět a na tomto Jeho slově spočívá a nepřestane, jak učí křesťané. Jednou všichni lidé uznají učení (Tóru) Hašem a alespoň v Jisro'eli a budou jím žít, a nebude už tedy třeba korbanot například za hříchy, ale korbanot Toda (díků) zůstyne navždy a bude stále přinášena. Zůstanou i jomim tov (svátky) a zřejmě přibudou i další, tedy ty v nichž my Židé se dnes postíme, kajeme, smutníme, tedy den, kdy byly zbořeny oba předchozí Chrámy, zbořeny zdi Jerušolojim cizími vojsky, půst Esteřin a půst Gedalji. Jom kipur zůstane také. Ale v těchto dnech budou svátky radosti, radostné dny.
I třetí Chrám bude už stát napořád a bude v něm věčně bohoslužba Jisro'ele. A nečistí už do něho nevstoupí. Přikázání Hašem, boruch hu uvoruch š'mo, tedy Jeho Tóra je věčná. Je základem trvání tohoto světa. Nová země a nové nebe není o ničem jiném, než o tom, že všichni budou žít Tórou a podle ní, ted, nebudou ji porušovat, hřešit. Pohané budou žít podle Noachidských zákonů Tóry. |